Wie wordt de opvolger van Marco bij Ajax? Wie zou het moeten zijn?

In eerste instantie dacht ik gelijk aan Rijkaard. Beetje zelfde carrièrepad gehad als Marco, als speler en als trainer. Maar in die laatste hoedanigheid iets succesvoller dan Van Basten. Dat maakt hem misschien ook niet haalbaar voor Ajax. Rijkaard klinkt immers ook bij Chelsea, of Milan als Ancelotti naar Chelsea zou gaan. Bovendien lijkt de selectie van Ajax nu en trainer met harde hand nodig te hebben en Rijkaard staat juist om bekend dat niet te zijn.

Wat dat betreft zou Adriaanse een betere optie zijn. Maar Co is ook de ideale opvolger van Louis van gaal, mocht deze naar München vertrekken. Wil Co dan het liefst Champions League spelen met AZ, of zich revancheren bij Ajax voor zijn eerste periode daar?

Van Gaal kunnen we uitsluiten. Die gaat naar München (of een ander Europese topclub) of blijft gewoon lekker in Alkmaar.

Andere kandidaten die genoemd zijn de afgelopen dagen zijn:

  • Ronald Koeman (vooral door hemzelf). Lijkt me geen goede keuze, maar ik kan daarin bevooroordeeld zijn door mijn lage dunk van Koemans trainerskwaliteiten.
  • Ron Jans. Erg succesvol bij Groningen, maar is er kans op Verbeek-effect als die naar Ajax gaat?
  • Frank de Boer. Opnieuw een onervaren coach aan het roer zetten lijkt mij geen wijs plan. Zou vanwege de interviews met De Boer wel goed voor het komische aspect van het Nederlands voetbal zijn.
  • Danny Blind. Kan me niet herinneren dat zijn eerste periode als hoofdcoach bij Ajax erg succesvol was.

Wie zouden de residente Ajacieden het liefst zien?

12 thoughts on “Wie wordt de opvolger van Marco bij Ajax? Wie zou het moeten zijn?

  1. Er zijn er inmiddels nog een paar die niet komen. Naast Adriaanse (door mij gewenst) en Rijkaard hebben inmiddels ook Olsen en Laudrup laten weten niet naar Ajax te komen.

    – Koeman wil te graag (en ik wil hem niet), is kennelijk wanhopig gelet op de wijze hoe hij zichzelf naar voren schoof.
    – Jans doet het goed bij Groningen, maar het is elke keer net niet. Vrees daar ook voor als hij bij Ajax komt. En heeft hij wel het overwicht dat Ajax nodig heeft? Ik vrees van niet….
    – De Boer, zou ik graag zien als assistent naast een ervaren oude rot. Maar hij heeft aangegeven na zijn assistentschap bij Oranje na het WK pas als assistent bij een grote club te willen fungeren. Dus hij valt af als hoofdcoach, misschien ipv Witschge en/of Schippie (al mag de laatste nog wel blijven van mij, maar Witschge mag weg).
    – Blind, schijnt goed te liggen als technisch manager en moet in die functie voor continuiteit zorgen gelet op plannen van Coronel. Zou dus echt een wanhoopsactie worden. Niet doen dus!

    Mijn voorkeur gaat uit naar een grote naam die respect afdwingt bij die verwende gassies. Een coach die de botte bijl kan hanteren, de zweep erover gooit en vooral een harde en duidelijke lijn op disciplinair en voetbalniveau door-/invoert. We willen immers “voetbal zien” in de Arena! Maar welke grote naam er nu beschikbaar is die naar Ajax wil, weet ik niet……..

    Scolari? Maar is die hard genoeg? Trappatoni, maar dat is dan weer anti-voetbal…..

    Of toch uiteindelijk Adriaanse? Als die zo kampioen is in Oostenrijk dan is ie klaar en kan ie verder gaan kijken. Maar hij wil volgens mij nog ergens een grote klapper maken om zijn schulden in Portugal af te betalen.

  2. Die gaat echt niet komen, doet het redelijk bij Villa. Al kan hij niet tussen de top 4 komen.

    Ik lees net dat Wenger onder vuur ligt bij Arsenal. Dat zou wel wat zijn, daar hebben die jochies toch wel respect voor denk ik. Al schijnt Real Madrid ook in de markt te zijn, hoewel die net een paar maanden meneer Ramos hebben. Maar ja, verkiezingen he……

  3. Morten Olsen wordt nu genoemd als de man die het moet gaan doen. Zou vrijdag as al gepresenteerd worden lees ik op de diverse sites.

    Olsen doet het nu goed met Denemarken en staat bovenaan in de kwalificatie voor Zuid-Afrika. Eind jaren ’90 was hij ook al coach van Ajax, won de dubbel, maar moest in het seizoen erop weg o.a. door toedoen van Ronald en Frank de Boer (die nu coach is van Ajax A1!), die op hun beurt een vertrek forceerden en vertrokken naar Barcelona. Olsen haalde in zijn tijd bij Ajax onder meer de “toppers” Wamberto, Rudy en Gronkjaer, alsmede Michael Laudrup die kwam afbouwen bij Ajax……

  4. Olsen valt inmiddels ook af, lijkt een afleidingsmanoeuvre te zijn geweest. Zand in de ogen van de volgers!

    Nu wordt gesproken over Jol – die nog een contract van een jaar heeft bij HSV – en Blind. Zoals eerder gezegd zou ik dat toch een beetje een wanhoopsactie vinden. Jol dan maar, discipline en knallen maar!

  5. Jol lijkt me op zich wel een goeie. Discipline is inderdaad wat nodig lijkt bij Ajax.

    Scolari, Wenger, O’Neil, Ranieri lijken me geen reële opties (Ranieri zou je überhaupt niet moeten willen, lijkt me). En bij de rest van de namen zou ik geen warm gevoel krijgen, al zou ik Jans misschien wel een kans geven.

    Ajax boft in principe wel dat Koeman zo snel met de bene gespreid ging liggen voor AZ. Kunnen ze hem in ieder geval niet halen.

  6. Het is Jol.

    Wel opvallend dat die ook de leiding over aan- en verkoop beleid en de jeugdopleiding krijgt. Was dat nou niet een van de dingen die fout gingen met Marco? En gaat het niet tegen het rapport Colonel?

  7. Beste Alberto,

    Dat Jol de leiding over 1e, aan- en verkoopbeleid, scouting en jeugd krijgt, is juist in lijn met het Rapport Coronel (schijnt). Is volgens mij volgens het Manager-idee zoals dit ook in Engeland gebruikt wordt (Ferguson en Wenger bijvoorbeeld). Marco had dit ook, maar heeft op een gegeven moment de jeugd los gelaten omdat ie dan er niet bij kon hebben. Of hem is het afgenomen door Vd Boog, dat kan ook.

    Ik weet eigenlijk niet of Jol dit bij de Spurs had, volgens mij niet, omdat hij toen doorschoof van assistent naar manager. Jol is in ieder geval bezig om een uitgebreide staf om zich heen te verzamelen. Zijn broer (Cock) en zijn conditietraininer komen over van HSV. Cock Jol gaat zich volgens mij met scouting en jeugd bezighouden en rapporteert aan Blind. Die wordt op zijn beurt assistent van Jol voor alle zaken (dus jeugd, scouting, aan/verkoop en eerste).

    Kortom, Jol wordt the big boss (maar dat is ie dan ook letterlijk en figuurlijk!)

  8. En nog steeds ben ik niet overtuigd van een dergelijk model. Veel te veel verantworodelijlhedi bij een passant neerleggen kan nooit echt goed zijn voor een club. Als je al iemand zo veel (lees: alle) verantwoordelijkheden geeft binnen een club dan moet dat op zijn minst een echte clubman zijn, naar mijn mening. Nou kun je veel zeggen van Jol (ik vind het best een goede trainer en hij zal ook vast wel meer discipline proberen aan te brengen en ja hij heeft met middelmatige clubvoetballers in het verleden wel bewezen een goed team te kunnen smeden), maar het is in ieder geval zeker geen Ajax man. Maar goed, we zullen zien hoe lang hij het volhodut inde Amsterdamsche slangenkuil!!

Geef een reactie

