Juande

Allereerst vind ik het een goede zaak dat Schuster is ontslagen. Heb al eerder gezegd dat hij niet de enige schuldige is aan de sportieve en (vooral) institutionele “crisis” bij de club, maar het was duidelijk dat het hem allemaal niet meer zoveel kon schelen.

Juande Ramos volgt hem op en hoewel de (Madrileense) pers hem al ophemelt en tot verlosser heeft uitgeroepen na 2 wedstrijden, moeten we maar afwachten wat het allemaal wordt. De wedstrijd tegen Zenit ging nergens meer om en de wedstrijd tegen Barcelona kwam te snel en de situatie is te uitzonderlijk om daar een zinnig woord over te zeggen.

Ramos heeft met Sevilla heel veel successen gekend, maar vaak wordt er beweerd dat dat voor een groot deel ook te wijten was aan de uitstekende jeugdopleiding (Reyes, Sergio Ramos, Jesus Navas, Diego Capel) en scouting apparaat (Baptista, Dani Alves, Luis Fabiano, Keita) bij Sevilla. De mislukte periode bij Spurs zou dit bevestigen. Toch heeft Ramos zich wel als een goede coach bewezen, ook buiten Sevilla. Al was dat wel door vooral kleine ploegen te laten promoveren, dan wel te plaatsen voor UEFA Cup.

Het is dus maar afwachten of die het, zonder de basis die hij bij Sevilla had, waar kan maken bij een grote club. Het feit dat hij een “strenge”, tactisch gedisciplineerde coach is a la Capello, zal met deze spelersgroep wel in zijn voordeel werken, denk ik. De lossere aanpak van Schuster heeft nl. geen vruchten afgeworpen. Verder ben ik blij dat Juande ook kansen aan de jeugd lijkt te gaan geven (zie invalbeurt Palanca voor geblesseerde Sneijder afgelopen zaterdag, terwijl Vd Vaart bijv. nog op de bank zat; belooft trouwens weinig goeds voor Rafa). Totdat de vele geblesseerden terugkomen of door aankopen worden vervangen, zal dat nodig zijn. En het is ook fijn om eindelijk eens een trainer te hebben die interesse toont in de jeugdopleiding.

Al met al ben ik gematigd optimistisch over de aanstelling van Juande. Doel moet volgens mij in eerste instantie de spelersgroep weer vertrouwen even, voor de tweede plek te gaan in de competitie en alles op alles te zetten bij de CL. Zowel bij Sevilla (Copa del Rey, 2 UEFA Cups) als bij Spurs (League Cup) heeft Ramos laten zien dat Cup-competities hem goed liggen en hij heeft nu twee maanden om zich daarop voor te bereiden.

We wachten af. Misschien kan met mijn eigen ogen de eerste vorderingen zien, als ik aanstaande zaterdag in Bernabeu zit voor Madrid-Valencia.

2 thoughts on “Juande

  1. Ik kan me slechtere bestedingen van de Kerstvakantie voorstellen. Lekker Madrid en dan een wedstrijdje meepikken…… En kan je meteen kijken of Wiges (Maduro) nu Primera Division-waardig is. Want echt veel aan spelen komt die niet toe.

    Wat betreft Juande, ja, ik kan me jouw voorzichtige insteek voorstellen. Twee wedstrijden is te weinig om iemand op te beoordelen. De tweede seizoenshelft zal het uitwijzen. Bij Sevilla deed hij het natuurlijk uitstekend, bij Spurs teleurstellend. Daar was hij niet echt een verbetering tov Martin Jol naar mijn mening en heeft hij het natuurlijk ook maar net een jaar volgehouden. Als manager was hij daar ook verantwoordelijk voor scouting en jeugd. Echt resultaat heb ik daar niet van gezien. Want Modric en Pavloetsjenko konden naar vele clubs…… En andere spelers?

  2. Volgens mij was/is Tottenham juist een vd weinige clubs die volgens een Europees model werkt. Dus met een technisch directeur die het aankoopbeleid verzorgt, ipv de manager zoals bij de meeste andere Engelse clubs. Dat was dus niet allemaal de schuld van Juande. En vergeet niet dat hij zijn twee beste aanvallers (Keane & Berbatov) kwijt was geraakt in de zomer, waarvan de Bulgaar zelfs paar minuten vlak voor sluiten van de transfermarkt. Het is dus moeilijk in te schatten hoeveel hij schuld had aan zijn falen bij Spurs.

    Voor de zekerheid hoop ik in Madrid maar op de Sevilla-Juande en niet op de Spurs-Juande.

    Overigens lijkt Real Madrid rond met Lassana Diarra van Portsmouth. Net als zijn naamgenoot (rest van het seizoen geblesseerd) een “stofzuiger” voor het middenveld. Tja, weet niet of dat nu de aankopen zijn die de ploeg naar een hoger niveau tillen. M.Diarra (en De La Red in mindere mate) moet natuurlijk wel vervangen worden tijdens zijn blessure, maar kan dat niet met een vd huidige spelers (Gago?)? Is het aantrekken van een vleugelspeler om de lege plek van Robinho op te vullen niet belangrijker?

Geef een reactie

