Halve finales Euro2008

Goed, nog even snel wat speculeren over de uitslagen van de halve finales:

Turkije – Duitsland
Denk niet dat de Turken, met maar een halve selectie, nog een wonder in zich hebben. Duitsland door naar de finale.

Spanje – Rusland
Deze meer met het hart dan met het hoofd, maar ik hoop op een finaleplaats voor Spanje. Dat zou een ongekene ervaring zijn. Laatste keer was in 1984, maar klein als ik was, weet ik daar nog maar weinig van af. Bovendien zaten we toen midden in de verhuziing van Spanje naar Nederland, dus heb ikw einig meegekregen van dat EK. Spanje moet het hoofd koel houden en de 4-1 van de groepsronde vergeten. Dit is een ander Ruland. De verdediging moet heel gefocust spelen. Middenveld en aanval moeten gebruik maken van de wankele Russische verdediging en dan vooral van de gaten achter de vaak opkomende backs. Als ze dat allemaal goed doen, zie ik goede kansen op de finale.

Wat zijn jullie gedachten?

4 thoughts on “Halve finales Euro2008

  1. Ja Duitsland was natuurlijk goed te voorspellen. Spanje-Rusland vind ik iets moeilijker, maar ik denk uiteindelijk dat Spanje toch wel de finale gaat spelen. Het is gewoon een beter team dan Rusland en ze lijken dit toernooi eens een keer niet te bezwijken onder de druk. Rusland is al met al toch een beetje overschat. Ze deden het prima tegen Nederland, maar het is echt (nog) geen topploeg. De verdediging is het zwakke punt. Dat zag je bij iedere vrije trap van Nederland al. Zhirkov is een goede middenvelder maar geen verdediger (vgl. Roberto Carlos). Arsjavin is natuurlijk wel gevaarlijk maar daar zou ik dan Puyol op zetten. Zo’n terriër aan je been hebben hangen, daar zal die niet blij van worden, gok ik zo!! Pavlou is nogal statisch en daar kan je dus mooi Marchena op zetten. Ook een goede houthakker. Daarnaast zie ik het middenveld van Spanje toch wel winnen van het middenveld van de Russen want met Xavi en Iniesta heb je gewoon meer voetbal in de ploeg dan de Russen (Semak en Semchov of zo?). Wellicht is het ook tijd voor Spanje om gewoon Cesc vanaf het begin te laten spelen.
    Tenslotte de spitsen van Spanje. Die zijn dodelijk. Villa is natuurlijk een hele vervelende duikelaar maar desondanks toch te bestempelen als levensgevaarlijk.
    Torres vind ik nog erg tegenvallen dit toernooi maar wie weet gaat hij nu laten zien wat hij het hele jaar heeft laten zien bij Liverpool. Namelijk de hele wedstrijd geen pepernoot raken en dan ineens uit het niets een wereldgoal erin trappen. Ik denk dus Spanje, die ploeg gaat met 2-0 winnen. Overigens haalt Guus ook nooit de finale dus die stat heeft Spanje al te pakken. In de finale daarentegen zet ik weer mijn geld op de Duitsers. Gisteren was het ook weer typisch. Turkije is gewoon de betere ploeg met de betere kansen en toch winnen de Duitsers. Typisch noemen ze dat volgens mij en aan het eind van de rit had Gary idd dus weer gelijk… Jammer dus, maar ik gok dat er geen echt verrassende winnaar zal komen op het EK dit jaar (of je moet de Turken als verrassende ‘winnaar’ willen zien) en Deutschland zich weer vier jaar lang de beste van europa mag noemen…

  2. Duitsland leek makkelijke te voorspellen, toch zag het er lang naar uit dat de Turken het zouden halen. Toch jammer. Voordeel was wel dat het lekker rustig op straat bleef na afloop. Enorm verschil met wat er na de wedstrijden tegen Tsjechië en Kroatië gebeurde. Zal de filmpjes id eik vanaf mijn woonkamer van de MArkt gemaakt heb binnenkort wel even op YouTube zetten.

    Vanavond weet ik niet echt wat ik moet verwachten. Gaan we het Spanje van het begin van dit toernooi zien? Solide (zie Italië) en af en goed voetballend (Rusland). Of krijgen we weer het chokende Spanje van andere toernooien? En welk Rusland gaan we zien? Die van de eerste twee groepswedstrijden? Of die van de wedstrijden tegen Holland en Zweden?

    Ik hoop in ieder geval dat de Russen Spanje meer ruimte geven om te voetballen, zodat ze niet in dat nutteloos kort getik op het middenveld verzanden zoals tegen Italië (vooral Xavi maakt zich schuldig aan, wat dat betreft zou het -zoals je terecht zegt- goed zijn als hij plaats zou maken voor Cesc). Dan zie ik kansen. Mits de verdediging overeind blijft, want Ramos is aan een slecht toernooi bezig en hoewel Marchena en Puyol tegen Italië goed waren, blijven ze toch onberekenbaar achterin.

    Hoe dan ook is dit de belangrijkste wedstrijd van Spanje in mijn volwassen leven. Ik doe het nu al in mijn broek.

  3. Nou dat was dus niet echt nodig Art.
    Ik vond Ramos juist erg goed gisteren. Hij speelde Zhirkov behoorlijk uit de wedstrijd.
    Ook Puyol en Marchena deden het naar behoren. Torres was zwaar uit vorm en ook Villa had niet zijn meest gelukkige avond (wat is status van zijn blessure?). Maar goed dat werd wel gecompenseerd door het geoliede spel op het middenveld. En die Senna naturaliseren was ook geen slecht idee van Juan Carlos! Is toch een nuttige/vervelende speler die net overal ff zijn voetje tussen zet, een overtredinkje maakt, het spel vertraagd in de geest van goede Braziliaanse verdedigende middenvelders (bijvoorbveeld Dunga, Mauro Silva, Gilberto Silva etc). Kortom verdiende overwinning. Nu eens kijken of ze ook all the way kunnen gaan!!

  4. Mijn verwachte finale is er dan toch gekomen, in ieder geval nog iets goed voorspeld dit EK!

    En ja het affiche Duitsland – Spanje misstaat niet voor een kampioenschap. Hopelijk voor de Spanjaarden gaan ze nu inderdaad een keer all the way! Ik gun het ze. Maar het zal lastig worden.

    De Duitsers zijn stug, spelen veel anti-voetbal en komen er dan snel uit via Ballack, Schweinnie en Podolski. Voorin de luis Klose. De Spanjaarden zullen met name de eerstgenoemde drie man moeten uitschakelen, dan komen er ook geen ballen bij Klose. De Turken hadden dat op zich goed voor elkaar, Ballack was/is nou niet echt top dit toernooi, de ruimte lag steeds aan de zijkanten. Capdevilla (op Schweinsteiger), Senna (op Ballack) en Ramos (op Podolski) moeten gewoon nog een keer scherp zijn zoals gisteravond. Dan hebben Puyol en Marchena een eitje (aan Klose) en kunnen Xavi, Iniesta en Cesc (Villa speelt waarschijnlijk niet) de matige spelers van de Duitsers gek maken (Frings – gewoon een por in zijn ribben – Hitzlsperger en aan de linkerlant (voor Spanje) Friedrich). Silva moet de driften van Lahm beteugelen en hem dolspelen zoals die Turk deed (Sabri, 23 jaar talent, halen zou ik zeggen als grote club). Torres mag dan Metzelder en Mertesacker bezighouden, maar die houthakkers kunnen niet veel meer dan alleen maar tegenhouden….

    Ik zie kansen voor de Spanjaarden, in potentie zijn ze beter, hebben ze betere spelers, spelen ze mooier en doelgerichter, etc. Alleen ja, het is altijd zo verdomd lastig winnen van de Pruisen. Zoals Lineker al eens zei (hij was het toch?): ….., maar na 90 minuten winnen de Duitsers!

    Ik hoop van niet.

Geef een reactie

