De dag na de 3-0 van de avond ervoor

Mannen, ik wil graag jullie gedachten over de wedstrijd van gisteren horen/lezen. Gelet op al het getoeter op straat, de dronken zingende mannen in oranje voor mijn deur (ik woon boven een Italiaans restaurant) en de analyses na afloop bij Jack en Tom, lijkt het wel of iedereen zich al met de beker in Wenen waant. Ben ik dan de enige die het niet eens is met het tenenkrommend commentaar van Frank Snoeks gisteren? (“Een duivel in de gedaante van een blonde engel”?)

De blonde engel van Snoeks?(dit was helaas niet de engel waar Snoeks het over had. dit wel.)

Dit was duidelijk de beste wedstrijd van het toernooi tot nu toe (en zal waarschijnlijk niet overtroffen worden). Nederland was de eerste helft duidelijk beter, al kwam het enigszins gelukkig op 1-0. Regel of geen regel, 9 van de 10 scheidsen die het goed hadden gezien, hadden daar buitenspel gegeven . De voorsprong was overigens wel verdiend en de tweede goal van Sneijder zat er goed in.

(waarom appelleert Ooijer ook voor buitenspel?)

Maar de tweede helft liet Nederland zich wel erg makkelijk terug dringen, vond ik. Misschien was het bewust, omdat het niet zo nodig meer moest? Pirlo vond ik toen erg goed en Italie had zeker kansen op een (verdiende) aanschlustor. Wordt het 2-1, dan krijg je nog een spannend laatste kwartier. Zo ver kwam het dan niet, dankzij Van der Sar en goed verdedigend werk. En van een mogelijk tegentreffer (vrije trap van Pirlo) opnieuw een doelpunt creëren, betekende definitief einde wedstrijd.

Nederland verdiend gewonnen, met cijfers die Italie wel een beetje onrecht aandoen. Als de wereldkampioen blijft spelen zoals in de tweede helft (dus zonder de zwakke Materazzi, sorry Tijn), dan zit de tweede ronde en meer er nog zeker in.

Zelfde geldt uiteraard ook voor Nederland, als ze deze lijn doorzetten. Een heel lekker begin van het toernooi, al lijkt me de hosanna stemming van Snoeks, Van Gelder en Egbers nog niet op zijn plaats. Maar volgens mij hadden de spelers dat zelf ook wel door.

Goed, dat was mijn visie vanuit mijn min of meer neutrale bril. Hoe zagen jullie het door jullie oranje (of azzurri?) glazen? Was het terecht dat Snoeks gisteren door meerdere pakken tissues is gegaan?

2 thoughts on “De dag na de 3-0 van de avond ervoor

  1. Nou Alberto, ik kan je vertellen dat de uitslag wel boven verwachting was. Ik had zelf niet heel veel vertrouwen in een goede afloop, wat met name gevoed werd door een pessimistische blik op de verdedidiging. Aanvallend zit het wel redelijk snor bij Oranje en dat bleek gisteren wel.

    Sneijder speelde erg sterk, is met name fysiek gegroeid in Madrid en stond dan ook zijn mannetje. Met name de gretigheid van Oranje, de duelkracht tegen mannen als Gattuso, viel me in de eerste helft op. De 1-0 was natuurlijk – ondanks de uitleg die overal wordt gegeven – een meevaller van de bovenste plank. Dat geeft lucht en ruimte, wat bleek uit de 2-0. Al was die natuurlijk perfect uitgespeeld.

    Verdedigend oogde het verder niet allemaal even solide. Toni en Di Natale (daarna Del Piero) kregen veel ruimte van Ooijer en Matthijsen. Dat de Italianen daar niet van hebben geprofiteerd is natuurlijk hun makke. De mogelijkheden waren er, ook al in de eerste heflt.

    Dat het dan in de 2e helft druk wordt op de helft van Oranje is natuurlijk logisch. Die Italo’s moeten natuurlijk. Echt heel veel grote kansen heeft dat echter niet opgeleverd (zoals voor rust Ruud al voor de derde treffer had moeten zorgen), al kwam Nederland natuurlijk goed weg bij de kansen van Toni, Grosso en (in mindere mate) schoten van Del Piero.

    Kortom, de zege was denk ik wel verdiend, al is de uitslag wat geflatteerd. De bloemen mogen van mij naar Zweden voor het leveren van de beste scheidsrechter van het toernooi (die meteen zijn laatste wedstrijd van zijn loopbaan floot).

    Veel succes vanavond met “La Selección” tegen de mannen van “Saint Gus”/”Tsaar Hiddink”

Geef een reactie

