De stank van willekeur, of hoe meet ik met twee maten

Opperbobo Sepp Blatter heeft laten weten dat de FIFA de tackle van Martin Taylor op Eduardo nader gaat onderzoeken en dat de dader waarschijnlijk een langere schorsing boven het hoofd hangt dan de drie wedstrijden die hij al van de Engelse FA heeft gekregen.

Nu vraag ik mij, zet dat niet een beetje een raar precedent? Moeten ze bij de FIFA dan niet elke tackle nader bekijken? Waarom de tackle op Eduardo wel en, bijvoorbeeld, de tackle op Robben niet? Gaat de straf afhangen van de ernst van de blessure en niet van de intentie van de speler of het soort tackle?

Het riekt me allemaal veel te veel naar willekeur. Mijn indruk is dat Blatter de gruwelijke blessure van Eduardo en alle bijbehorende aandacht wil aangrijpen om zelf weer eens in de spotlight te treden en makkelijk wil scoren door zich streng op te stellen. Maakt niet uit dat hij daarbij een precedent schept dat de FIFA zich voortaan overal mee mag bemoeien en niemand meer weet waar hij aan toe is.

2 thoughts on “De stank van willekeur, of hoe meet ik met twee maten

  1. Helemaal mee eens, wat een arrogante bal is die Sepp toch…..

    Dit is typisch een geval van: schoenmaker houdt je bij je leest. FIFA moet zich niet inmengen met binnenlandse competities en de straffen die daar worden opgelegd aan spelers, dat is aan de betreffende bonden. Al is drie wedstrijden natuurlijk niet heel veel…..

  2. Het lijkt mij een taak van een overkoepelende organisatie om ervoor te zorgen dat alle lokale bonden (ongeveer) dezelfde regels hebben. Verder is het op zich best goed als zij ook kijken welke kant men wil dat voetbal zich op ontwikkelt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij zich met individuele strafzaken moeten bemoeien. Ze mogen best een richting uitzetten, maar dit riekt naar goedkoop punten scoren. Waar was Blatter toen Bouaouzan Kokmeijer met pre-pensioen stuurde?
    Sowieso kan je natuurlijk per definitie niet een strafmaat aanpassen en deze met terugwerkende kracht invoeren. Als spelers het veld oplopen aanvaarden zij dat de wedstrijd gespeeld wordt onder de dan geldende regels. Je kan dan niet na afloop zeggen dat je toch met andere regels hebt gespeeld.
    Tot slot nog even dat volgens mij ook in het gewone strafrecht het zo is dat de gevolgen (deels) van invloed zijn op de strafmaat. Als ik me niet vergis is de straf voor dronken rijden lager dan voor dronken een ongeluk veroorzaken en is die straf weer lager dan als daarbij een dodelijk slachtoffer valt. In alledrie de gevallen doe je hetzelfde: dronken autorijden.

Geef een reactie

