Halverwege de NBA

Het werd weer eens tijd om een bericht op de site te zetten.

Wat een fucking week: 2 supertrades en een ” slimme” aquisitie + het gerucht van een nieuwe supertrade.

De trade van Pau Gasol naar de Lakers maakt het team in een klap weer kanshebber voor een titel (let wel op, het woord kanshebber is een ruim begrip in The West met Phoenix, San Antonio, Dallas, Utah en New Orleans). Gasol is slim en als Andrew Bynum weer fit is kan Gasol PF gaan spelen. Lamar Odom schuift door naar SF en met Bryant en Fisher kan de Triangle Offense hoogtij vieren. De Lakeshow is on track.

Shaq naar Phoenix! Ik kan het nog steeds niet geloven. Ondanks alle kritieken op de trade Shaq naar Phoenix en Marion naar Miami… I’m a believer. Shaq is inderdaad oud en krakkemikkig, maar The Diesel krijgt een team om zich heen wat bij hem past. Alleen maar schutters. O’ Neal blijft de best passende center in de NBA en vindt zijn openstaande schutters wel. Het grootste voordeel is nog wel dat Amare Stoudamire van de Center naar PF positie schuift. Damn ! en ook nog de ervaren begeleiding van een ervaren Big Man met 4 ringen. Gevaarlijke combinatie. Bovendien was het een geheim dat de kleedkamersfeer niet helemaal lekker meer was vanwege Marion. Met Shaq Daddy wordt dit wel opgelost. Nash is een van de betere pointguards en zal Shaq makkelijk onder de ring kunnen vinden. Bovendien zal Shaq gespaard worden in het reguliere seizoen. Hij zal pas impact krijgen in de playoffs als hij weer optimaal fit is. Phoenix staat al bovenaan en wordt hierdoor sterker.

n San Antonio is het iets rustiger, Tony Parker is geblesseerd maar ze haalden wel een verschrikkelijk goede onderschatte speler in Damon Stoudemire in het team om dit verlies op de PG positie op te vangen. Een typische San Antonio deal die wel eens goed zou kunnen uitpakken.

Nu is het alleen nog wachten op Dallas die Jason Kidd na jaren weer terughalen… Het Oosten wordt uitgekleed.

Wat mijn prognose aan het begin van het seizoen betreft:

Met oosten zat ik redelijk goed. Miami werd met de blessure van Shaq inderdaad niks en alleen Orlando heb ik echt onderschat. Die zijn toch echt beter dan plek 8.

Het Westen was lastig vanwege de vele kanshebbers, maar mijn Houston voorspelling trek ik terug, slecht ingeschat. Ik moet nu toegeven dat je met Tracy McGrady nooit kampioen zult worden. Bovendien zat ik er flink naast met New Orleans en Portland, maar goed ik denk dat die teams door velen zijn onderschat aan het begin.

In het Oosten roep ik nog steeds dat Boston er met de titel vandoor gaat. In het Westen wordt het Phoenix (als Shaq daadwerkelijk fit wordt), zo niet dan zouden het zomaar de Lakers kunnen worden.

En ja voor de oldschool fans kan het dit jaar zomaar gebeuren, een final met Celtics vs Lakers

Winnaar: Ik hoop de Celtics , maar ik zet dan mijn geld uiteindelijk op Phil Jackson die toch weer stiekem een prachtig team heeft neergezet na enkele magere jaartjes.

Eerst maar eens het All Star Weekend en dan een mooie spannende tweede helft van het NBA seizoen.

6 thoughts on “Halverwege de NBA

  1. De Gasol en Shaq trades hebben de boel inderdaad erg door elkaar geschud.

    De Lakers waren al boven verwachting goed met een verbeterde Bynum, nu met Gasol zijn ze een van de favorieten (mits Bynum goed van zijn blessure terug komt).

    Shaq in Phoenix roept iets meer vraagtekens op, vooral over de fysieke gesteldheid van The Diesel en hoe hij zal passen in het snelle spel van de Suns. Als Shaq fit weet te raken, wordt Phoenix ook gevaarlijk(er). Ook al is die 35, een fitte Shaq is toch nog een vd top centers in de League.

    Kijkend naar mijn voorspellingen, heb ik in het Oosten volledig de plank misgeslagen met de Bulls en de Heat (en iets mindere mate met de Nets). Vooral de afgang van chicago had ik niet zien aankomen.

    In het Westen had ik Houston ook totaal overschat en Chris Paul in New Orleans compleet onderschat. Voor de rest zag het er nog best redelijk uit.

    Wat betreft de playoffs, kunnen we de Bulls wel vergeten. San Antonio zie ik nog wel de finale halen, maar nu dan tegen Celtics.

    Al hoop ik natuurlijk stiekem op Gasol in een Lakers vs Celtics finale!

  2. Ik ben toch nog steeds erg benieuwd wat een team als Boston nu daadwerkelijk gaat presteren als het gaat om de knikkers. Natuurlijk ziet het team er op papier (en tot op heden ook in de praktijk) goed uit. Zolang ze maar kunnen rennen en schieten komt het ook wel goed. Maar wat iedereen natuurlijk al jaren weet, is dat defenses win you championship rings. En daar nu twijfel ik aan het Boston vermogen om hierop te anticiperen. Hoe gaan deze relatieve rookies, als het erop aankomt, om met de druk die hoort bij dit soort wedstrijden?

    Geen van de grote drie spelers die nu bij de Celtics zitten, heeft echt veel play offs ervaring. KG heeft jaren lang de kar in zijn eentje getrokken bij Minnesota en was vaak niet eens aanwezig bij de play offs. Paul Pierce is bij Boston de laatste jaren ook niet direct gezegend geweest met veel wedstrijden die echt het predikaat “do or die”verdienden. Misschien dat Ray Allen nog wel de meeste play off bagage met zich meedraagt, maar al met al zou het mij niet verbazen indien de Celtics het heel moeilijk gaan krijgen in de play offs omdat alle ander teams zich helemaal gaan instellen op het spel van Boston en zich in voetbaltermen, “lekker gaan ingraven rond de zestien”!.

    In de West daarentegen zie ik veel meer ervaring rondlopen. San antonio spant de kroon maar ook teams als Phoenix (zeker met Shaq erbij), Dallas en misschien de Lakers kunnen al met al toch bogen op veel meer NBA ervaring in de echt belangrijke wedstrijden.

    Kortom, mijn geld wordt weer gezet op een winnaar uit het Westen. En als ik dan toch een persoonlijke voorkeur mag prijsgeven dan is dat
    toch wel San Antonio Spurs. We zullen het allemaal maar eens gaan bekijken over een maand of 4 (?).

  3. Ik kan het niet laten om op bovenstaand slecht beargumenteerd stukje te reageren.

    Een aantal redenen waarom Boston NBA kampioen kan worden:
    1) Boston heeft de beste Defense van alle teams op dit moment met 87,7 punten gemiddeld tegen per wedstrijd. Detroit-achtig laag. Puntje wat wel klopt in betoog van Roog is dat Defense wins Championchips en Boston maakt dus een grote kans.

    2) Boston speelt in het oosten en dat is zwak, alleen Detroit is echt gevaarlijk. In de finale komen ze echter tegen een zware tegenstander uit het Westen. Echter, het record tegen Westelijke teams van Boston tot nu toe, 16-0 !
    Juist , San Antonio verloor van Boston in een close game.

    3) Kevin Garnett heeft al een paar wedstrijden niet meer meegedaan, maar Boston blijft winnen. Nobody’s staan op zoals Rookie Glen Davis en Leon Powe. Iedereen in het team speelt mee en goed mee en Boston heeft blijkbaar een diep team waarmee ze playoff basketball kunnen spelen.

    Natuurlijk moet je ook mazzel hebben om NBA kampioen te worden, maar bovenstaande cijfers geven mij het gevoel dat het zeker kan.

    Let’s go Celtics !

    Groeten Dude

  4. Ik weet het niet meer met de Rockets. Net nu ik ze weer had afgeschreven winnen ze in een keer 15 van de laatste 16 wedstrijden en doen ze ook nog goeie trades…….maar helaas ook deze opmerkingen kunnen weer de prullebak in want Yao Ming is out for the season. Damn !

Geef een reactie

