De verkiezing voor de Roze Pantoffel

Net als in de rest van de wereld hebben we in Nederland diverse klassementen voor de voetballer van het jaar. Zo organiseert de Telegraaf jaarlijks de enige echte verkiezing op basis van cijfers die vaak door ex-voetballers wordt verstrekt. Ook VI heeft natuurlijk een klassement en zelfs Sportweek kan het niet laten om zijn waardering of ongenoegen over spelers te uiten. Bij mijn weten is er echter nog niet een klassement of verkiezing van slechtste of meest teleurstellende speler van de Eredivisie. Of het moet zo zijn dat we de genoemde klassementen gaan omdraaien. Maar dat is natuurlijk wel heel makkelijk. Daarom hier maar eens voorzet voor een dergelijk klassement: De Roze Pantoffel. Mochten er ideeen zijn voor een andere naam, de inschrijving is geopend.

Het is overigens niet een heel origineel idee. Ik heb het gepikt van het Italiaanse radioprogramma “Catersport”. Deze heeft de betreffende verkiezing “de gouden bidon” (of in goed Italiaans: de Bidone d’Oro)  gedoopt (sinds 2003)  en heeft al een aantal bekende namen opgeleverd als winnaar. Dit jaar viel de keuze van de luisteraars op Adriano, overigens ook de ‘winnaar’ van vorig jaar, met Dida en Ronaldo als de nummers twee en drie.

Hieronder heb ik een poging gewaagd om een lijst met tien potentiële kandidaten op te stellen. Om het niet te makkelijk en negatief te maken, moet het dus – overeenkomstig Italiaans gebruik – gaan om de voetballer die het meest teleurstellend is op de Nederlandse velden. Aan slechte voetballers nl geen gebrek lijkt me. Het moet dus gaan om iemand van wie veel verwacht wordt en deze verwachtingen niet inlost. Een mooi voorbeeld zou bijvoorbeeld zijn, geprojecteerd op de Spaanse Primera Division, Arjan Robben. 36 miljoen euri en anderhalve wedstrijd gespeeld……Maar dan zit ik alweer in het buitenland en dat is dus niet de bedoeling.

Hier komt die dan met daarbij de reden waarom ik de desbetreffende speler heb opgenomen:

Jaap Stam (Ajax): zou Ajax met zijn laatste kunstje dit seizoen naar de landstitel leiden, maar hield er al na enkele wedstrijden mee op omdat hij zich niet meer kon motiveren;

Ismael Urzaiz (Ajax): gehaald als pinchhitter, maar nog geen punt gedrukt. Sinds het verstrek van Ten Cate ook geen speelminuten meer gehad;

Chun Soo Lee (Feyenoord): gehaald als veelbelovende snelle man, maar na enkele invalbeurten met heimwee terug naar huis;

Michael Mols (Feyenoord): geldt hetzelfde voor als Urzaiz, gehaald als pinchhitter, maar nog net gescoord;

Franck Grandel (FC Utrecht): krijgt ondanks zijn rare optredens nog steeds minuten bij FC Utrecht, maar heeft de ploeg in dit seizoen en het vorige seizoen toch behoorlijk wat punten gekost;

Kevin Vandenbergh (FC Utrecht): kwam als de topaankoop van deze zomer binnen bij de FCU, moest voor de doelpunten gaan zorgen, maar heeft daar tot op heden niets van laten zien;

Theo Janssen (Vitesse): het eeuwige talent van Vitesse, voorbestemd voor een topclub, maar helaas, na zijn interlanddebuut onder San Marco is het bergafwaarts gegaan met Theo. Te dik en te vaak geblesseerd;

Juan Lorca (Vitesse): door Aadje afkoopsom aangekondigd als de scorende spits die hij nodig had, daarvan hebben we nog niets gezien….;

Michael Aerts (Willem II): ooit voorbestemd voor Feyenoord, maar faalde daar opzichtig. Ook bij Willem II lukt het hem niet om punten te pakken, vaak geblesseerd;

Harold Wapenaar (Sparta): makkelijk slachtoffer voor dit klassement, 1 woord: dildo!;

Indien er andere suggesties zijn, hoor ik het graag….

11 thoughts on “De verkiezing voor de Roze Pantoffel

  1. Henk ten Cate!

    (Opnieuw) Falen in de CL voorronde, uitgeschakeld in de 1e ronde UEFA Cup, zonder enig greintje van zelfkritiek.

    En dan laf (maar wel nog even arrogant) naar Chelsea vluchten om voor veel geld weer tweede viool te spelen.

    Andere suggestie: de bondscoach met zijn dominant en attractief voetbal en geweldig vertoon van zelfkritiek.

  2. Alberto,

    Ok, dat zijn inderdaad goede namen, maar helaas geen voetballers. Misschien rijp voor een andere categorie, zoals: “Trofee voor De Lange Bruine Regenjas” of “De Natte Sigaret-award”.

  3. Harm, ik mis toch wel echt Jurgen Colin! Binnen gehaald als “top verdediger” door HtC en nu al vaste bankzitter onder Adrie interim.

    Verder zou ik voor de roze pantoffel toch ook Mendez van psnee willen voordragen. Einde van het vorige voetbalseizoen al minder gaan spelen en nu is hij helemaal van het padje af.

    Op basis van jarenlang falen zou ik ook Victor Sikora willen voordragen. Bij Vitesse mislukt na één (?) volledig mislukt jaar bij Ajax en zit die nu niet weer eens in de lappenmand bij NAC of zo??

    twee andere gegadigden zijn toch wel Didulica en Schaars. De eerstgenoemde vond ik bij Ajax al sucken dus ik begreep al niet dat Louis iets in hem zag. Het lijkt me dat hij zijn plekkie ook niet meer gaat terug winnen nu Boy (come on Boy!) vaste eerste keus lijkt te zijn vlak voor die drollenvanger uit Argentinië. En Stijn, tsja dat is een wat triester verhaal. Groot talent en een mooie voetballer. Maar dus wel een voetballer van porselein helaas… Ik denk als je zo lang eruit bent met een mysterieuze blessure, je ernstig moet gaan twijfelen of deze man nog ooit op niveau terug komt! Jammer voor het Nederlands voetbal als je het mij vraagt want ik was wel fan van zijn speelwijze.

    Andere kandidaat is toch Tiendali. Altijd geblesseerd aan bijvoorbeeld zijn schaambeen… Bij Utreg een sterk koppel met Braafheid op links en rechtsback maar bij feijenooit is Tiendali echt altijd geblesseerd. Misschien moet hij erkennen dat hij het topniveau niet aan kan en net zoals billenmaat Braafheid een stapje terug doen. Ik stel voor dat Tiendali zijn kunsten gaat vertonen bij Heerenveen!

    En nog een dan: Hadouir van zigge-zagge-zigge- zagge-RJC! Binnen gehaald als creatieve middenvelder maar kansloos uit de basis gespeeld door de huurlingen van RSC Anderlecht, Lamah en Tioté. Hij had toch maar beter in Tilburg kunnen blijven, dan had die tenminste nog speelminuten gemaakt…

    Zoetebier wil ik ook voordragen. Binnengehaald als eerste keeper bij NAC, maar uit het eerste gespeeld door een helemaal opgeleefde Ten Rouwelaar. Jammer voor de Edwin Lama om zo zijn carriere te moeten beëindigen maar ook hier geldt, misschien was het handig geweest om te stoppen op het hoogtepunt (dus Rintje kappuh nou! Het is afgelopen met de zeepjes onder de douche…)

    Bij Twente loopt één of andere boer rond die luistert naar de naam Zomer. Helaas voor Ramon is hij geen vaste keuze meer onder Fredje en dat terwijl hij toch een groot verdedigend talent heette te zijn (Jong Oranje als ik het me goed herinner??). Maar als je zelfs Jeroen Heubach voor je moet dulden (de favoriet van de Neede Radicals), moet je bij jezelf te rade gaan.

    In de Domstad lopen maar liefst twee gegadigden rond voor de roze pantoffel. Ten eerst is daar natuurlijk Pino. Kan absoluut helemaal niets maar mag toch vaak nog de laatste tien minuten een beetje gaan beuken als het niet goed gaat met de FCU. En daarnaast een eervolle vermelding voor Peter Kopteff. Al bijna verbannen naar het tweede elftal onder Willem, terwijl hij vorig jaar nog als aanvallende versterking werd binnen gehaald. Twee regelrechte kanshebbers voor de eerste plaats als je het mij vraagt!!

    Ook Martijn “Blondie” Meerdink is een hoge notering waard. Bij AZ tot grote hoogte gestegen en zelfs aangeschurkt tegen Oranje (I know it’s a bloody shame, maar het is echt gebeurd heeren!!). Bij Groningen lijkt hij nog steeds niet echt zijn draai te hebben gevonden en acteert hij op een niveau dat thuishoort bij de ‘vrijdag’ amateurs: veel rennen, duwen, schoppen en trekken maar weinig tot geen enkel vernuft in zijn spel en ook geen doelpunten. Terug naar je roots Martijn! Misschien dat de Graafschap nog iemand nodig heeft.

    Het is dat hij net twee keer heeft gescoord maar Junker vind ik ook echt drie keer niets. Staat iedere wedstrijd in de spits en heeft echt 0,0 rendement. Veel te statisch en bonkig voor het Nederlandse voetbal en technisch gezien zeer beperkt. Daarnaast ook geen Gerd Muller instinct . Derhalve op de keper beschouwd dus een miskoop van Haagse Aadje.
    En in één adem door, wil ik ook graag Takak noemen die wederom bij ons allergeprezen Vites’ speelt. Correctie, niet speelt! Vond hem altijd een goede speler maar is kennelijk onder Aadje slechts goed genoeg om de bank warm te houden. Jammer dat een dergelijke artiest in het hedendaagse voetbal het niet weet te redden maar misschien ligt dat ook gewoon aan het kapsel (zelfde kapper als Kennedy???).

    Ook Robbemond komt bij mij op het lijstje voor. Ooit een degelijke voetballer voor de FCU. Daarna eigenlijk overal mislukt (paar jaar AZ en nu al weer een paar jaar de Graafschap). Nu dus standaard op de bank bij het goed draaiende team van Jan de Jonge met weinig uitzicht op verbetering. Gratis advies van mijn kant: uitkijken naar een nieuwe club Reinier!

    Ligt het aan mij of is Babos sinds zijn faalangst in de Kuip nooit meer op niveau terug gekeerd??? Iedere keer let ik er op en vind ik dat hij grove blunders maakt door bijvoorbeeld ballen door het midden weg te stompen, vrije trappen te laat te zien aankomen, ballen in een keer over de zijlijn wet te schieten etc etc. Deze man werd volgens mij destijds gezien als één van de meest technisch begaafde keepers. Hij had verder ook alles mee. Lengte, agressie, stijl, fysiek en overzicht. Wat ze precies met hem hebben gedaan bij feijenooit (of moet ik zeggen, wat ze hem hebben ‘aangedaan’) weet ik niet. Maar hij is er nooit meer helemaal bovenop gekomen. Hij vertoont dus nu (zeer toepasselijk) zijn kunsten bij een club die nooit verder zal komen dan het rechterrijtje. Gabor toch, dat moet pijn doen.

    Jason Oost!! Wie kent hem niet?? Zit te verpieteren bij VVV en heeft maar liefst 1 goal gemaakt in elf wedstrijden. Ooit toch wel bestempeld als een talentje maar dat is echt al lichtjaren geleden. En als je dan ook nog speelt met een ego als Amrabat die zelfs Ruben Sosa in zijn beste jaren bij Inter doet verbleken (Bergkamp wordt nog badend in het zweet wakker als hij daar aan terug denktl!!) dan weet je zeker dat het “the end of the road” is voor deze meneer bij VVV. Ik denk dat Jason zich moet gaan richten op een club uit de Jupiler league! lekker veel exposure en kundig commentaar op sbs 6 gegarandeerd…

    Ik zeg maar een ding: wat moet een Haags schoffie in boerenland?? Ricky van den Bergh moet terug naar ADO of in ieder geval een club uit de Randstad. Verder geen woorden meer aan vuil maken.

    Darl Douglas kan ook hoge ogen scoren op dit lijstje. Eerste jaar bij FCU was hij heel redelijk maar daarna is het, helaas voor hem, alleen maar bergafwaarts gegaan met deze speedy gonzales. Zit nu de grassprieten te tellen in Tilburg en dat is Darl onwaardig. Misschien dat er nog ergens een clubje in België is waar hij zijn carriere kan afsluiten want in Nederland is het een beetje over voor hem.

    Bij Sparta steekt één man met kop en schouders erboven uit qua dramatisch nivea: Ik zeg Olaf en jullie zeggen …>> Lindenbergh!!! Totaal geflopt bij Ajax en nu laat hij wekelijks zien hoe het niet moet bij Sparta. Olaf is op een leeftijd dat je beter gewoon kan gaan stoppen en elftalleider moet gaan worden van de E4 van Sparta of zo.

    En last but not least, Pardo van Excelsior. O ja zit die daar dan?? Ja zeker. Na een glorieuze entree in de Kuip (met een helikopter als ik het me goed herinner) en zelfs een aantal goede wedstrijden op Europees niveau (tegen Newcastle bijvoorbeeld) is deze lichtgewicht afgezakt naar de onderste krochten van het betaalde voetbal in Nederland. In een schopmilieu waar er gebikkeld moet worden voor de punten voelt deze rasartiest zich natuurlijk niet echt thuis. En dat is dan ook te zien. Als een vleugellam schepsel draaft hij over de velden en hij doet wat Lokhoff tegen hem blaft. Maar van binnen denk ik dat deze jongen langzaamaan doodgaat. Mijn laatste gratis advies van de dag is dan ook voor Sebastian: ga lekker terug naar Zuid Amerika. Het weer is beter, er is strand waar je ook echt naar toe wil gaan op een mooie zomerdag, de vrouwen zien er beter uit en het voetbal gaat allemaal wat langzamer. Echte techniek wordt hier nog gewaardeerd. Dan maar geen snert in december en hagelbuien tijdens kerstweekend als onze arme voetballers ook acte de presence moeten geven. Nu maar hopen dat hij luistert!!!

    Ik ben benieuwd wie deze spannende strijd gaat winnen. En wie is trouwens de jury…?

  4. Roog, je hebt er werk van gemaakt. Hulde, maar je moet ook wat als je een week thuis achter de gerania zit :-)

    De namen die je noemt kwam ook bij mij op, maar veelal zijn het spelers die al jaren teleurstellen en niet alleen in het jaar 2007. Te denken valt dan aan de door jou genoemde Pardo, Lindenbergh, Douglas, Takak, Van den Bergh, Oost, Babos, Sikora en Zoetebier. Ze zijn dan (niet allemaal) wel dit seizoen van club gewisseld, maar daarvoor was het ook al pet.

    Junker, Kopteff en Meerdink (met name de eerste twee) maken er niet veel van. Junker krijgt de laatste weken ineens weer een basisplaats, terwijl hij vorig jaar al afgeschreven was (net als zijn maatje Due trouwens). Kopteff begon leuk, maar is inderdaad niets meer van te zien. Ook Meerdink blijkt een hardloper, dat die ooit international is geweest is tekenend voor het selectiebeleid van San Marco.

    Colin heb ik nooit gezien als een versterking en was volgens mij sowieso bankvulling voor Ajax, maar goed, die mag van mij meedoen.

    Tiendalli is inderdaad een goede aanvulling, al wilde ik zijn broze carriere niet al in een vroeg stadium compleet de nek omdraaien. Hetzelfde geldt voor Zomer. Itt Heubach geen linksback, maar een centrale verdediger en door Braafheid nu uit het team gespeeld. Jammer, vond hem ook vorig seizoen nog redelijk ok.

    Didulica is ook een goeie, gehaald als eerste keeper, maar al snel geblesseerd en sindsdien is het pet. Ook goed zou trouwens Sinouh zijn, die heeft vorig jaar toch behoorlijk wat afgeblunderd daar in de Hout. Schaars verwacht ik eigenlijk nog steeds wat van, speelde goed tot zijn blessure en die duurt maar voort. Ook hem wil ik dus eigenlijk nog niet afschrijven.

    Wat betreft de naam van de verkiezing. Ik heb zitten pijnzen hier, maar de juridische boekwerken zijn niet van een dermate hoog creatief gehalte dat ik daar inspiratie uit wist te halen. Vandaar dat ik niet verder ben gekomen dan de Roze Pantoffel. Dat heeft dus NIETS te maken met mijn al dan niet vermeende homofoobschap. Mocht ik mensen hebben gekwetst of mochten mensen zich aangesproken voelen, excuses. Ik wil dan ook iedereen die zich geroepen voelt uitnodigen om een betere naam voor dit klassement te verzinnen……

  5. Vind het gewoon een grappige naam en kan me helemaal voorstellen dat een kranterige voetballer met roze pantoffels de reservebank warm zit te houden!
    Verder eigenlijk niets hoor Tijn…

Geef een reactie

