EuroBasket, Rugby World Cup en andere sporten live kijken op het Internet

Vorige week beklaagde ik me al over het gebrek aan media aandacht voor het EK basketbal. Op tv zijn geen beelden te zien, laat staan dat je complete wedstrijden live kunt volgen. Ook Roog zocht tevergeefs naar beelden van de Rugby World Cup. Het sportjournaal laat weliswaar wel wat hoogtepuntjes zien, maar wederom nergens live wedstrijden.

Gelukkig leven we in het Internet tijdperk en zijn er wat alternatieven om toch op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het basketbal-/rugby-/voetbal-/veld (of welk andere sport dan ook).

Zo zijn er veel sites die live de tussenstanden van belangrijke wedstrijden tonen. Als je de laatste scores wilt weten van het rugby in Frankrijk kun je naar de website van de BBC, of van The Guardian. Hier krijg je niet alleen de laatste tussenstanden te zien, maar kun je ook een verslag lezen van de wedstrijd zodat je een kleine indruk kunt krijgen van het spelverloop. Voor EuroBasket wend ik mij tot de sites van de Spaanse sportkranten. Nadeel is wel dat je Spaans moet beheersen, maar dat doe ik dan gelukkig.

Mocht dit je niet bevallen, kun je altijd nog terug vallen op de officiële sites van het evenement waarin je geïnteresseerd bent. Zowel de site van de Rugby World Cup (bijvoorbeeld Ierland-Namibië), als de site van EuroBasket (bijvoorbeeld Griekenland-Kroatië) bieden tussenstanden en statistieken van de wedstrijden die bezig zijn.

Dat is al een goed begin, maar in feite niets meer dan veredeld teletekst. In het Internet tijdperk moet toch meer mogelijk zijn? Dat klopt. Beide officiële sites bieden ook de mogelijkheid om, tegen betaling, de wedstrijden via Internet naar je PC te laden en zo te bekijken. Voor het basketbal betaal je dan $3.99 om een wedstrijd live te kunnen kijken. Bij het rugby kun j, zo te zien, alleen een pakket kopen met alle wedstrijden voor $49.99. Nadeel hierbij is dat je de wedstrijden pas 24 uur nadat ze gespeeld zijn mag bekijken. Ook niet ideaal dus, los van het feit dat het allemaal geld kost. Want, in het Internet tijdperk wil men natuurlijk nergens voor betalen. Welnu, dankzij de wondere wereld van p2ptv hoeft dat ook niet.

Voor een korte beschrijving van wat p2ptv is, wenden wij ons uiterard even tot Wikipedia:

The term P2PTV refers to peer-to-peer software applications designed to redistribute video streams or files on a p2p network, typically TV stations across the world. The draw to these applications is significant because they have the potential to make every TV channel in the world global.

The benefit of using peer-to-peer technology is similar to that of standard peer-to-peer software. Each user, while downloading, is also uploading, thus contributing to the overall available bandwidth. The video quality of the channels typically depends on how many users are watching; the video quality is better if there are more users. Similarly, downloading video is faster if there are more users.

Recapitulerend: met p2ptv kun je dus via het Internet tv zenders van over de hele wereld op je pc bekijken. Precies wat we nodig hebben om live naar de Rugby World Cup of EuroBasket (of welk ander sportevenement ook) te kunnen kijken.

Nu kun je natuurlijk niet wachten om dit op je PC aan de praat te krijgen. Allereerst heb je een programma nodig om de zender in het p2ptv netwerk te kunnen “ontvangen” (technisch zal het waarschijnlijk wat complexer in elkaar zitten, maar dat doet er nu even niet toe). Zelf gebruik ik SOPCast, die je hier kan downloaden. Installeer SOPCast en je kan van start!

Kies een van de kanalen en binnen de kortste keren zul je live op je pc naar die zender kijken. Probleem is wel dat het een beetje lastig is om uit het lijstje zenders net die ene te vinden waarop het rugby of basketbal (of whatever) uitgezonden wordt waar je nou net naar op zoek was. De beschrijvingen van de zenders zijn niet erg informatief en bieden niet echt houvast, zodat je vaak minuten lang vruchteloos aan het “zappen” bent.

Gelukkig biedt het internet ook hier weer uitkomst. Er bestaan websites waarop een overzicht te vinden is van de wedstrijden die je via p2ptv binnen kunt halen. Een goed voorbeeld is myp2p.eu die per sport een gids vertoont van de uitgezonden wedstrijden. De wedstrijden van EuroBasket zijn allemaal te vinden bij de basketbalpagina en de Rugby World Cup onder “Other Sports”. Verder is er een uitgebreide keuze aan voetbalwedstrijden.

Blader naar de sport en wedstrijd die je wil zien en klik dan op de play knop die bij je p2ptv-programma staat, SOPCast in ons geval. SOPCast wordt dan automatisch gestart en je opgevraagde zender geladen. Geniet van je rugby-/basketbalwedstrijd!

18 thoughts on “EuroBasket, Rugby World Cup en andere sporten live kijken op het Internet

  1. Wel, het werkt best goed. Zit nu Spanje-Rusland te kijken. Helaas was de kwaliteit van de feed van LA Sexta (Spaans tv zender) niet goed genoeg, waardoor ik naar beelden met Russisch commentaar aan het kijken ben.

    Maar is in ieder geval stukken beter dan geen beelden!

  2. Ik begin me telkens meer te irriteren over het niet uitzenden van de world cup rugby.Bij de NOS mag je in je handen klappen als er 3 a 4 minuten wordt uitgezonden.Voor de rest ben je aangewezen op internet als het daar al uitgezonden wordt.Een waardeloze bedoening en heel erg jammer voor de rugbyfans.Wk sjoelen krijgt nog meer aandacht,ik ben erg teleurgesteld

  3. Ik ook Richard!!!

    Vanmiddag moet je ff proberen om de wedstrijd van AB te gaan kijken op internet (bijvoorbeeld sopcast). Volgens de “programmagids” zenden ze hem in ieder geval uit op internet. Maar het is en blijft een godshame dat er geen enkele zender is die iets laat zien van RWC 07. Ik heb wel een abonnement op Sport 1 maar dara presteren ze het gewoon om nu dames hockey te laten zien uit de Nederlandse hoofdklasse… Wie zit dara nu in godsnaam op te wachten???? Die hockey snolletjes zien er natuurlijk best appetijtelijk uit maar als kijksport is er echt geen reet aan.

    Hoorde dat de NOS trouwnes wel de finale van RWC 07 zal gaan uitzenden. Hopelijk dat ze dan niet dat fossiel van een Hans Brian de verslaggeving laten doen. Die gaat natuurlijk eerst een helft lang uitleggen wie wat doet op een rugby veld en is dus echt van geen enkele toegevoegde waarde. Misschien dan maar radiocommentaar van bijvoorbeeld de Beeb erbij aanzetten.

    Nog even over de wedstrijd van vrijdag dan. Eerlijk gezegd vond ik het als kijkspektakel drie keer niets. Ierland was gewoon “way to flat” en Frankrijk deed wat ze moesten doen maar verder ook helemaal niets extra’s. Slechte reclame voor de rugbysport wat mij betreft. De eerste 10 minuten leek het wel alsof we naar een pingpong wedstrijd aan het kijken waren, zo veel kicking werd er toegepast door beide landen. Later werd het wel iets beter. Echter, pas toen Ierland erachter kwam dat ze met position kicking deze wedstrijd niet zouden gaan winnen leek het erop dat ze begrepen dat het ook toegestaan was om met de bal te gaan lopen in plaats van hem iedere keer weg te schieten… Helaas was dat dus een beetje te laat en kunnen de Fransen weer iets opgeluchter adem halen, want in deze vorm zal Ierland het zeer moeilijk gaan krijgen tegen Argentinië en voorzie ik een vroegtijdige exit van Eddy’s mannen. Ik vond zelf voornamelijk de centers van Ierland, BOD en D’Arcy, totaal onzichtbaar en ik begreep ook niet precies wat die vervanger van Stringer nu aan het doen was (Isaac Boss volgens mij). Tel daarbij op de keuze om een potentiële gamewinner als Geordan Murphy zelfs niet eens op de bank te posteren en je bent mij een beetje kwijt.

    Maar goed, je kan ook gewoon zeggen dat Ierland afgelopen vrijdag gewoon niet goed genoeg was. En dat is al het hele toernooi het geval. Dat tekende zich al een beetje af in hun moeizame wedstrijden tegen zowel Georgië als Namibië, maar die beide wedstrijden wisten ze gelukkig nog tot ene goede einde te brengen. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Ierland zo slecht presteert op de RWC 07 tot nu toe.
    Heb namelijk altijd wel een zwak voor Ierland al is het alleen al maar vanwege het allermooiste rugby anthem, Ireland’s call!!!

    Andere opvallende wedstrijdne dit weekend waren de ontmoetingen in poule A. Zuid Afrika had onverwacht veel moeite met Tonga en ook Engeland had geen makkelijke wedstrijd tegen Samoa. Opvallend dat beide pacific Island teams het zo goed deden. Vaak hebben ze toch wat problemen om op een continu hoog niveau te rugby-en en weten ze een briljante actie af te wisslen met verschrikkelijke fouten. Als ik de commentaren mag geloven was daar echter nu geen/minder sprake van en dan zie je dat deze landen intrinsiek gewoon mee kunnen doen met de grootmachten in het rugby. Jammer dat ze dit niveau niet vaker laten zien. Zou het toernooi nog wat interesanter maken.

    Mooie try overigens vorige week donderdag in de wedstrijd tussen Wales en japan. Op bepaalde rugby sites wordt al geroepen dat dit misscien wel de beste try op een WK ooit is. Dat zou dus betekenen dat deze try beter was dan de try van John Kirwan in 1987. Ik zie het er niet helemaal in maar het was inderdaad wel een goede try. Toevallig trouwens dat John Kirwan op dit moment de coach is van Japan…

  4. Mosterd na de maaltijd, maar na veel gedoe kon ik de wedstrijd volgen op internet via sopcast. weliswaar Duits commentaar (bah Lothar) maar het is nog altijd beter dan niets…

  5. Om mijn ergernis rondom commerciele televisie, veredelde teletekst-met plaatjes- op de site van RWC 2007 heb ik zelf vorige week een schotel op mijn dak gezet! ITV zo in de huiskamer. 4 jaar geleden kon je ITV nog niet via de schotel kijken maar nu wel; ik kan het iedereen aanbevelen. Voor 200 euro heb je haarscherp beeld en alle wedstrijden (als ik alles in de pub had moeten bekijken was ik waarschijnlijk meer kwijt geweest)
    Dus als je RWC wilt zien (wat te denken van RSA-Tonga!!) koop een schotel

  6. Ook ik word er moe van. De staatstelevisie zend onderhand niets anders uit dan voetbal, voetbal, voetbal en voetbal onderbroken met wielrennen, grote evenementen en samenvattingen van alle andere sporten ter aarde. Naast de complete wedstrijden, de samenvattingen, de highlights, de besprekingen, de analyses, de speculaties, het voetbalnieuws, etc. is er gewoon geen plek meer voor iets anders. Of wij daar nou belasting voor betalen of niet.

    Als je aan de NOS vraagt waarom het altijd voetbal is wat de klok slaat (zelfs nu ze een hoop rechten kwijt zijn) dan krijg je altijd het antwoord dat het publiek dat wil en dat zij de publieke omroep zijn. Maar als ik het goed begrijp wil het publiek ook Geer en Goor, Jensen, de gouden kooi en dancing on ice. Ik heb echter zo’n vermoeden dat ik dergelijke vertoningen nooit op de staatstelevisie zal aantreffen..

  7. nee rob gewoon 15 a side met jeroen ,duif,bart van zeyst en nog vele anderen.Is dit dezelfde rob die we toen voor zijn vrijgezellefeestje in een marinierskostuum met basaltkei van alkmaar naar den helder hebben laten lopen?

  8. ja precies die rob maar dan wel vanaf julijanadorp is maar 10km
    wanneer is de volgende wedstrijd die de nos uitzend????

  9. Ik heb nog niets gezien bij de nos. Maar zoals eerder hier uiteen gezet, trek ik die Hans Brian echt niet. Dus beelden bij de NOS is prima maar dan wel aub commentaar van iemand die ook echt iets weet van rugby… Overigens heeft TV5 monde sowieso ook alle kwartfinales live. De IRB heeft dus kennelijk toch ingezien dat het wel handig is om ook daadwerkelijk de beeldrechten te verkopen aan diverse TV zenders…

    Zaterdag ga ik zelf netjes opteren voor eerst een wedstrijdje ’s middags thuis kijken (Oz-England) en dan ’s avonds toch maar ff maar de kroeg om AB-Les bleus te mogen aanschouwen! Ik heb er nu al zin ‘an.

  10. haha The English Rose was afgeschreven,maar zie daar byebye aussies.Echt genoten van de wedstrijd,de voorwaartsen van engeland hebben de wedstrijd gedomineerd.Die klote Hans Brian met zijn domme commentaar.Ik wil graag Roog voor de volgende wedstrijd,iemand met verstand van rugby

  11. ha ook de blacks naar huis,straks ook s.a naar huis.Zal mij benieuwen.Nu maar even kijken.veel plezier allemaal

  12. wat een finale,weliswaar met een een onterechte
    afgekeurde try,maar met een terechte winnaar.
    Ik hoop een ding dat over 4 jaar Hans Brian met de vut is,wat een eikel.

  13. Nogmaals: Go Bokka!

    De finale was niet bijster veel soeps, maar de pints en de fanatieke SA supporters in de kroeg hebben mijn avond helemaal gered. Ook de afwezigheid van het gezever van opa Hans is mij hierdoor bespaard gebleven. Uiteindelijk heeft het beste gewoon gewonnen en dat is het belangrijkste. Een finale is zelden een geode wedstrijd en in het geval van de RWC is het de laatste drie toernooien al huilen met de pet op qua goed spel. Toch wel een klein applausje van mijn kant voor de Poms. Ondanks het feit dat het rugby dat wordt gespeeld door Engeland vaak het aanzien niet waard is, hebben ze toch maar mooi de finale gehaald. En tegen alle verwachtingen in (of misschien juist niet) hebben ze in de finale ook nog lang uitzicht gehad op een goed resultaat. Dat is toch knap als je kijkt naar het matige materiaal dat Engeland het veld op stuurt. Vooral de backs van Engeland zijn in mijn ogen zeer middelmatig (uitzonderingen zijn natuurlijk Wilkinson en Robinson). Zoals op een blog gelinkt aan http://www.rugbyheaven.com terecht werd opgemerkt, zag je op het moment dat Engeland een keertje niet de bal wegtrapte, Paul Sackey letterlijk denken: What the hell do I do now???? Maar met een pack dat eigenlijk iedere wedstrijd kan domineren kom je toch een heel eind. Vond SA trouwens niet zo heel goed spelen en in mijn ogen ligt dat toch grotendeels aan het feit dat ze zich teveel laten meezuigen in het spelletje van Engeland. Daar hadden wel meer teams last van deze RWC (lees Australië maar vooral Les Bleus) Gelukkig had Percy zijn kicking boots aan en was de TMO een Australiër… Maar alle paranoïde theorieën op een stokkie, volgens mij was het geen try en was SA overall gewoon de betere ploeg en dus verdiend winnaar. helaas nu dus weer vier jaar wachten voor de volgende RWC en dan wordt het ook nog eens in NZ gespeeld. Dat betekent vroeg opstaan om nog wat mee te krijgen van de actie aldaar, maar ik als het al met al weer net zo’n spektakel wordt als deze RWC, dan ben ik er bij! Tackle!!!!!!!!!!!

Geef een reactie

